Corporate communicatie gaat over het beheer van relaties binnen een organisatie met stakeholders en belanghebbenden. De marketingafdeling van een bedrijf communiceert voornamelijk met de doelgroep en de klant, terwijl de corporate-communicatieafdeling van het bedrijf zich bezighoudt met de communicatie richting stakeholders. Denk hierbij aan politici, federaties en associaties, leveranciers, media, activisten, NGO’s en academici. Door middel van corporate communicatie is het makkelijker om steun te krijgen van stakeholders. Het doel hiervan is dat organisatie en stakeholders samen werken zodat ze hun doelen kunnen bereiken. Wil je meer weten over corporate communicatie en de voordelen die ermee gepaard gaan? Lees het in deze blog!

De voordelen van corporate communicatie

Corporate communicatie heeft veel voordelen en zorgt ervoor dat bedrijven vrij baan krijgen om hun doelen te bereiken. Er is veel onderzoek gedaan naar corporate communicatie, en daaruit is gebleken dat het veel voordelen heeft indien het goed wordt uitgevoerd. Bedrijven die een goed band hebben met hun stakeholders trekken namelijk makkelijker en beter personeel naar hun organisatie. Ze hoeven daarvoor minder hoge lonen te bepalen. Een voorbeeld hiervan is Apple, dat veel werknemers trekt maar niet extreem hoge lonen uitbetaalt. Ook wordt het door middel van corporate communicatie makkelijker om aan goedkoop kapitaal te komen en worden bedrijven die aan corporate communicatie doen minder streng behandeld door politici en andere autoritairs. 

De invloed van corporate communicatie op reputatie

Reputatie is de belangrijkste KPI binnen de afdeling van corporate communicatie. Reputatie is een aspect dat je makkelijk kunt meten en bijhouden. Het is belangrijk om reputatie te tracken, want op deze manier kun je de communicatie met je stakeholders optimaal houden. Corporate communicatie helpt hierbij, want door de juiste communicatie kun je een goede relatie behouden met stakeholders, politici en de media. Een bedrijf voert over het algemeen eens in de achttien maanden een steekproef uit waarbij de reputatie van het bedrijf gemeten wordt.

Wil je meer weten over corporate communicatie? Lees er meer over op de site van ZetaDisplay.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *