De gemiddelde mens slaapt ongeveer 8 uur per dag. Dat betekent dat we gemiddeld genomen een derde van ons leven al slapend doorbrengen. Dat is best veel! Slaap is blijkbaar enorm belangrijk voor ons. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat we een groot deel van de dag slapen, maar ook uit de wetenschap. Verschillende experimenten hebben aangetoond dat langdurig te weinig slapen negatieve effecten heeft op onze gezondheid. We hebben slaap dus echt nodig om te overleven. Hoe slaap precies werkt en waarom we slapen is nog niet helemaal duidelijk. Daarvoor is er meer wetenschappelijk onderzoek nodig. Het enige wat we zeker weten is dat slaap noodzakelijk is om in leven te blijven.

Door middel van fMRI is er veel meer bekend geworden over onze slaap. Een fMRI is een manier om de activiteit van de hersenen waar te nemen. Door deze manier van onderzoek is aangetoond dat we in onze slaap 4 mogelijke stadia hebben. De REM slaap en 3 type non-REM slaap. De REM slaap is het moment wat we ervaren als dromen. Wat de precieze functie hiervan is weten we nog niet. De non-REM slaap is verdeeld in 3 fases. Waarbij de derde fase de diepe slaap is. Tijdens de diepe slaap vind er het grootste gedeelte van herstel plaats. Wat we verder van slaap weten is dat het veel doet bij geheugenprocessen. Onderzoek op de sociale wetenschappen bekijkt wat het verband van slaap is in combinatie met pijn, stress en andere gezondheidsfactoren. Kortom, slaap is een cruciaal deel voor onze gezondheid.

Het is daarom enorm belangrijk dat we voldoende slapen en iedere nacht een goede nachtrust pakken. Doen we dit niet? Dan heeft dit gevolgen voor onze gezondheid en hoe we in het dagelijks leven functioneren. Zo presteer je slechter op werk waardoor je jezelf opzadelt met deadlines en achterstallig werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *