Om goed vindbaar te zijn in Google, heb je SEO-teksten nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Met SEO-teksten kom je hoog in Google op de zoekwoorden die voor jou van belang zijn. Zo trek je meer bezoekers naar je website én haal je meer klanten binnen. Heel belangrijk dus, maar is dat niet ontzettend lastig, goede SEO-teksten schrijven? Hieronder een paar tips waar een goede tekst aan moet voldoen.

Doelgroep bepalen

Ook al lijkt de naam anders te suggereren, SEO-teksten schrijf je echt niet voor de zoekmachines. Google wordt namelijk geen klant van je. En hoeft ook niet het antwoord op een zoekvraag te weten.Wat Google wél wil, is zijn gebruikers zo goed mogelijke zoekresultaten voorschotelen. Dat zijn de webpagina’s die het beste aansluiten op de zoekvraag en daar een zo goed mogelijk antwoord op geven. 

Schrijf je SEO-teksten alsof je rechtstreeks tegen je gemiddelde klant en websitebezoeker praat. Dat maakt je tekst ook veel persoonlijker. Hierdoor voelt de lezer zich echt aangesproken. De inhoud, de stijl, je woordkeus en de ‘tone of voice’: stem het allemaal zo goed mogelijk af op je doelgroep. Je zult zien dat je teksten veel effectiever worden. Dus geef de bezoeker waar hij of zij naar op zoek is. Schrijf teksten die perfect aansluiten op zowel doel als doelgroep

Research

Het beste is om te beginnen met research voor je tekst. Dan heb je snel een goed idee waarover je kunt schrijven. Ga naar Google en typ het belangrijkste zoekwoord in dat je voor je SEO-teksten gaat gebruiken. Bekijk de zoekresultaten en open de artikelen die je interessant lijken. Doe een snelle check van elk artikel en beoordeel of het artikel de moeite waard is. Ga het niet in zijn geheel lezen, maar sluit de tabjes van de artikelen die niet interessant zijn. En zorg dat je minimaal vijf goede artikelen overhoudt. Lees de artikelen vluchtig door en let op het antwoord op de zoekvraag én onderwerpen die in de artikelen naar voren komen.

De SEO-titel

Er komen nog meer dingen bij kijken, maar de belangrijkste zijn nu besproken. Wel als laatste nog: de titel. De SEO-titel is een van de belangrijkste SEO-elementen. Google gebruikt de titel om te kijken waar de pagina precies over gaat. En in de snippet (korte omschrijving van een website) komt de SEO-titel prominent naar voren als blauwe, klikbare link. Gooi verder al je schrijftalent en charmes in de strijd om een zo verleidelijk mogelijke titel te maken. Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen naar je website doorklikken. Verder is het ook belangrijk om je SEO-titel kort, krachtig en uitnodigend te maken. Met deze tips is het nu hopelijk duidelijk waar je teksten aan moeten voldoen en kan je aan de slag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *