Vaak hebben tieners en jongeren een grote droom om een eigen bedrijf te beginnen. Maar dit is in de praktijk vaak moeilijker te realiseren dan wat daadwerkelijk zal lukken. Maar toch is het altijd belangrijk om in jezelf te blijven geloven. En wie het niet probeert weet ook niet of het wel of niet zal gaan lukken. Het is natuurlijk erg belangrijk om een goed ondernemingsplan op te stellen en om een goed plan te hebben. Want zonder goed plan weet je ook niet duidelijk wat je wilt en zal het lastig worden. Als je eenmaal een goed plan hebt opgezet is het belangrijk om te gaan nadenken over een bedrijfspand. Is dit wel al nodig voor je bedrijf of red je het ook zonder? En natuurlijk het allerbelangrijkste, marketing!

Een pand

Als je een bedrijf hebt met meerdere medewerkers dan kan het een goede actie zijn om een bedrijfspand te huren. Op een gegeven moment kan het teveel worden aan huis en heb je gewoon ruimte te kort. Je moet goed nadenken over de locatie. Het moet voor elke werknemer goed bereikbaar zijn. Het moet voor e.v.t. leveranciers en klanten goed te bereiken zijn. En het moet groot genoeg zijn voor jouw bedrijf. Als je veel producten hebt die een opslagruimte nodig hebben dan kan het handig zijn om er nog een opslag box bij te huren. Zorg ook voor een goede bedrijfsverhuizing zodat je je geen zorgen hoeft te maken voor je waardevolle spullen.

Marketing

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. Iedere doelgroep is anders. Een verhuurder van graafmachines, drilboren en andere bouwattributen zal potentiële afnemers anders benaderen dan iemand met een webwinkel in biologische cosmetica. Daarom is het erg belangrijk om je in te leven in jouw doelgroep. Wat vindt jouw doelgroep leuk en hoe kan je ze het best bereiken? Ga je daadwerkelijk het product lanceren? Dan is het zaak om na te denken over een goede lanceringscampagne, want een nieuw product zal zichzelf niet verkopen. Denk bijvoorbeeld aan flyers rond brengen of zorg online voor een goed marketingplan. Door een SEO expert in te schakelen zorg je ervoor dat je online in zoekmachines sneller wordt gevonden. Dit kan erg handig zijn als je bedrijf zich voornamelijk online bevindt. Zij kunnen je ook helpen bij het maken/hebben van een goed werkende website die mensen zal aantrekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *